نحوه عملکرد هاست ابری

هاست ابری یکی از همین انواع‌هاست است که عمر زیادی نسبت به سایر هاست‌ها ندارد؛ اما در مدت کوتاهی توانسته در میان مخاطبان جایگاه مناسبی را برای خود دست و پا کند.


مفهوم اصلی میزبانی ابری “تقسیم وب سرورها در سطح مناطق مختلف جغرافیایی” می باشد. منابع مورد نیاز برای پشتیبانی و هاست وب سایت شما در نقاط مختلف و برروی چندین سرور پراکنده می گردد ولی در واقع همگی آن ها یک کار را انجام می دهند و آن هم  پشتیبانی همیشگی از وب سایت شما می باشد.

این امر باعث کاهش قابل توجه زمان های Down بودن وب سایت شما می گردد. زیرا اگر یکی از سرورهای دچار مشکل شود و قادر به بارگذاری منابع وب سایت شما نباشد، همواره وب سرور دیگری در نقطه دیگری وجود دارد تا وب سایت شما را پشتیبانی نماید.

در مجموع به تعامل چندین سرور با یکدیگر برای پشتیبانی وب سایت و تقسیم وظایف بین آن ها در زمان های ضروری پردازش ابری می گویند.

گوگل این کمپانی منابع مورد نیاز موتور جستجوی خود را در بین صد ها سرور در سراسر دنیا پراکنده کرده است، به همین دلیل در یک دهه گذشته، مشکلاتی از قبیل Down  بودن سایت Google و یا لود نشدن آن توسط هیچ کس در دنیا مشاهده نشده است.

همچنین در زمان های پیک که یک سرور با ازدیاد درخواست از طرف بازدیدکنندگان مواجه می شود و افت سرعت و کمبود Bandwidth در آن اجتناب ناپذیر خواهد بود، بقیه سرورهای درون یک “ابر” به کمک آمده و بار ترافیکی را بین خود تقسیم می نمایند که این امر موجب افزایش کیفیت در ارائه خدمات به کاربران می شود.

گرچه مقدار هزینه ها در میزبانی ابری بسته به میزان استفاده شما متغیر می باشد، اما در سایت هایی با بار ترافیکی بالا هزینه نگهداری و ارائه خدمات در میزبانی ابری به مراتب بالاتر خواهد بود. اما در مقابل سرویس هایی مانند VDS و یا میزبانی های اشتراکی هزینه های بسیار پایینی دارند اما به هیچ وجه دارای پایداری میزبانی ابری نیستند. در میزبانی های اشتراکی صد های وب سایت بر روی یک سرور مرکزی قرار می گیرند، در نتیجه هزینه راه اندازی و نگهداری هریک از آن های بسیار پایین خواهد بود اما در صورت بروز مشکل در سرور مرکزی تمامی وب سایت های مذکور نیز down خواهند شد.

در پایان از نظر بسیاری از منتقدان تکنولوژی ابری از مزایای بسیاری برخوردار است که این مزایا می تواند عاملی برای چشم پوشی از معایب آن باشد.

 از جمله مزایای هاست ابری می توان به موارد زیر اشاره نمود:


  • افزایش پایداری سرویس و تلاش برای رساندن Downtime به صفر
  • استفاده بهینه از منابع سخت افزاری و نرم افزاری
  • ارتقاء نرم افزاری منابع سخت افزاری بدون خاموشی (به منظور بالا بردن سطح نرم افزارهای هیچ خاموشی متوجه سرور نیست.)
  • تعمیر و رفع مشکل سرویس ها بدون از دسترس خارج شدن آنها
  • افزایش سطح قدرت سخت افزاری و پهنای باند شبکه
  • پایداری و عملکرد بیشتر و بهتر در حملات تکذیب سرویس
  • کاهش و یا افزایش هزینه ها بسته به مدل هاست ابری
  • امنیت حساس تر به دلیل وجود تعداد زیادی سخت افزار در سطح شبکه
  • افزایش  امنیت فیزیکی اطلاعات
  • و…

ارسال نظر

شما میتوانید دیدگاه خود را برای ما ارسال فرمایید.


برای ثبت نظر باید اول وارد سایت شوید ورود